
Bil og luftfart
Effektivisering og kvalitetsikring i bil- og luftfartsindustrien.
Luftbefuktning i bil- og luftfartsindustrien er drevet av behovet for å oppnå optimale forhold i hvert trinn av produksjonsforløpet. Overflatearbeid, lakkering, montering og testbenker stiller ulike krav til inneklimaet.
Klimabefukting.no tilbyr de beste klimaløsningene for å oppfylle kravene til temperatur og fuktighet, både i form av luftbefuktning via ventilasjonsanlegg og ved direkte befuktning.
Lakkering
Hvis luften er for tørr under lakkering, herder malingen for raskt. Det kan oppstå sprekker og andre feil på overflaten og resultatet vil mangle glans.
For lav fuktigheten kan også gjøre at malingen blir elektrostatisk ladet og dermed tiltrekke seg partikler fra luften. Dette kan forårsake kratere eller bobler i lakken som ikke er merkbare under lakkering, men først etter at malingen har tørket.
Ved pulverlakkering kan for tørr luft forårsake at malingspartiklene beholder sin elektriske ladning etter at de har festet seg, og dermed avvise andre partikler. Dette kan forårsake ujevn opphopning av maling og dårlig overflatekvalitet.
Riktig befuktning forhindrer fordampning av vannbasert maling, slik at den festes på karosseriet på en optimalt måte.

Overflatebehandling
Korrekt luftfuktighet under nedsliping og pussing vil undertrykke svevestøv, som igjen reduserer statisk elektrisitet. Dette forhindrer at luftbårent malingsstøv trekkes til overflaten, noe som reduserer slipetiden betraktelig og forbedrer kvaliteten på finishen.
Testbenk
Testing av motor og andre komponenter under forskjellige temperatur- og fuktighetsforhold er et viktig ledd for å sikre god ytelse.
Utslippstesting må utføres innenfor visse temperatur- og fuktighetsmarginer. Det er derfor viktig med fuktighetssystemer som leverer optimal og jevn befuktning.